iszlam.com

magyar muszlimok az iszlámról

hirlevel

Olvasd ki a Koránt

Oszd meg ezt a cikket másokkal is a Facebookon!

Legyél a rajongónk!

Legfrissebb hozzászólások

Belépés

Cikkeinkből

  • Asszalam aleikum wa rahmatullah kedves Testvéreim!

    E hét szombaton, azaz december 5.-én Egészségnapot ...
  • A Próféta (béke legyen vele) azt mondta, ezt a fajta megsértést értelmezve: „Tudjátok mi a távollétben való megsértés?” Azt felelték (a társai): Allah...
  • A könyv központi mondanivalója az iszlám életforma, melynek alapja a tauhid elve, azaz Isten egyedülisége. A könyv játékos formában, élvezetes történe...
  • Isten megáldott egy természettel. Nem az én érdemem, ilyen vagyok már mióta az eszem tudom. Nem bírom elviselni azt, ha valakivel szemben igazságtalan...

Leányfalusi előadás részlete, 2005. március 13.

Az Istenben hívő emberek hisznek Isten azon teremtményeiben, amik számukra láthatatlanok, de Isten hírt adott felőlük.
Az emberek mellett a Korán beszél az angyalokról és a dzsinnekről is.

tuz.jpgAz angyalokat Isten fényből, teremtette, nem kaptak saját akaratot és képességet ahhoz, hogy Istennek ellentmondjanak. Nincsen nemük, tiszták, nem képesek semmilyen bűnt vagy hibát elkövetni. Egyetlen céljuk, hogy Istent szolgálják, dicsőítsék, imádják, képtelenek az engedetlenségre. Nem esznek, nem isznak, nem fáradnak el; láthatatlanok, akár az értelem vagy a lélek. Mivel nincsenek próbatételek elé állítva saját akaratuk által, ezért számukra a túlvilág nem a jutalmaztatás vagy elmarasztalás helye lesz majdan.

„Hála legyen Allahnak, az egek és a föld létrehozójának! Aki két, három, négy szárnyú küldöttekké tette az angyalokat. Azt tesz hozzá a teremtéshez, amit akar. Allah bizony mindenre Képes.” 35:1


„És [az angyalok] akik nála vannak, nem tartják méltóságukon alulinak az ő szolgálatát és nem lankadnak el. Éjjel-nappal fáradhatatlanul magasztalják őt.” 21:19-20

Ezzel szemben a dzsinneket Isten füst nélküli tűzből teremtette és az emberekhez hasonlóan önálló akarattal bírnak, vagyis vagy alávetik magukat Isten akaratának, vagy nem. Az evilági élet számukra is - csakúgy mint nekünk emberek számára - próbatétel a túlvilági élet jutalmaztatásához. Az 55. szúra végig az embereknek és a dzsinneknek szól, egy rendszeresen visszatérő sor benne az „Uratok melyik jótéteményét tagadjátok ti ketten?”. Az, hogy Isten a „ti ketten” alatt az embereket és a dzsinneket érti, a következő szakaszból derül ki:


„Ó dzsinnek és emberek gyülekezete! Ha keresztül tudtok hatolni az égi és földi tájakon, csak tegyétek. Ám csak hatalommal hatolhattok keresztül. Uratok melyik jótéteményét tagadjátok ti ketten?” 55:33-34


A dzsinnek közül a gonoszokat a Biblia is említi démonokként, de hitünk szerint vannak közöttük jók is. Az iszlám a gonosz dzsinnekre nem a démon szót használja, hanem a sátánt. Azt is olvashatjuk a Koránban, hogy a dzsinnek ugyanúgy tanulhatnak a Koránból, mint az emberek:

"Mondd!: „Kinyilatkoztattatott nékem, hogy egy csoport dzsinn meghallgatott, majd azt mondták: ‘Mi bizony egy csodálatos Koránt hallottunk,
mely a jóra (az egyistenhitre) vezérel, ezért hittünk benne, és nem állítunk [ezután] társként az Urunk mellé senkit…

Mi fürkésztük az eget, és úgy találtuk, hogy tele van erős őrzőkkel és tűzcsóvákkal.
Mi [régen] leültünk ott, és hallgatóztunk. Ám aki most hallgatózik, az [reá] lesben álló tűzcsóvát fog találni.
Bizony nem tudjuk, hogy rossz akartatik-e a földön lévőknek, vagy pedig az Uruk jót akar-e nekik.
Vannak köztünk jámborok, és vannak köztünk, akik nem azok (istentelenek, bűnösök, stb.). Bizony különböző csoportokból állunk.
Tudjuk, hogy nem leszünk képesek Allahot hátráltatni a földön, és el sem tudunk menekülni előle.
Amikor hallottuk a Vezérletet (Koránt), hittünk benne. Nos: aki hisz az Urában, az nem fél sem attól, hogy nem kapja meg méltó jutalmát, sem pedig a jogtalan bánásmódtól.
S közöttünk bizony vannak muszlimok, és vannak köztünk az eltévelyedettek. Nos: akik muszlimok lettek, azok a jó útra találtak.
Ám ami az eltévelyedetteket illeti, ők a Gyehenna tűzifái’.”
(72. szúra A dzsinnek - részletek)

„S bizony feldíszítettük a legalsó eget lámpásokkal (csillagokkal), és ezeket lövedékké tettük a sátánok ellen. és előkészítettük számukra a Szeír kínzását.” 67:5 (Szeír, a Pokol egyik neve)


A Próféta – Allah áldása és békéje rá - azt mondta erre, hogy a sátánok egymás vállára állnak, amíg az égboltot el nem érik, és hallgatóznak. A Korán ugyanis a második Égig lett lehozva, és Gabriel onnan hozta le a Prófétának – Allah áldása és békéje rá. Ezért a dzsinnek oda jártak, hogy hallgassák azt. És hallja a hallgatózó sátán (azt, amit Isten kinyilatkozott) és továbbadja azt, az alatta lévőnek, és így tovább, amíg a földig el nem ér vele. A lövedék vagy eléri és elégeti a sátánt, mielőtt továbbadhatná, vagy azután, miután továbbadta. Ekkor átadják a varázslónak, aki még száz hazugságot is mond (a hír mellett). A varázsló általi száz hazugsággal együtt a hír igaznak bizonyul, így az emberek kísértésbe esnek és hisznek neki.”

A korábbi Korán idézethez kapcsolódik:


"És (emlékezz arra), amikor egy csoport dzsinnt irányítottunk hozzád, hogy hallgassák a Koránt. És amikor megjelentek azon, azt mondták: „Legyetek csendben!” És amikor véget ért, visszatértek a népükhöz, hogy intsenek. Azt mondták: „Ó népünk! Hallottunk egy Írást, amely Mózes után küldetett le annak bizonyságául, ami előtte volt, és ami az Igazsághoz s egyenes útra vezet. Ó népünk! Hallgassatok Allah igehirdetőjére és higgyetek benne, hogy megbocsássa a bűneiteket és fájdalmas büntetéstől oltalmazzon meg!” 46:29-31

Azokat a dzsinneket és embereket nevezzük sátánoknak, akik nem csak nem engedelmeskednek Isten akaratának, de ráadásul másokat is a rossz útra vezetnek.

Az, hogy a sátánok közé az emberek is beleérthetők, az kiderül Az emberek című Korán szúrából:


„Mondd!: „Oltalmat keresek az emberek Uránál, az emberek Királyánál, az emberek Istenénél, a sugalmazó, meghátráló (a Sátán) gonoszságától, aki gonosz gondolatokat sugall az emberek keblébe, a dzsinnektől és az emberektől.”

Vagy más helyen


„(A Sátán) ígérget nekik és (hiú) vágyakat ébreszt bennük. Ám a Sátán csalárd módon ígérget nekik. Az ilyeneknek a gyehenna lesz a lakhelye, s onnan nem lelik majd a menekvés útját.” (4:120-121)

Arra, hogy a sátánok számára lenne választási lehetőség, kiderül abból a részletből a Koránban, amely elmondja, hogy Iblis a dzsinn hogyan tagadta meg az engedelmességet Istennek. Iblis az iszlám tanítása szerint 70000 éven át imádta az Urat, ő volt a legjobb a dzsinnek között, ezért Isten felemelte őt az angyalok közé. Amikor azonban Isten az embert megteremtette, féltékennyé vált.

„És teremtettük hajdan az embert száraz agyagból, megformált sárból; és teremtettük a dzsinneket korábban a samum tüzéből.
És (emlékezz arra), amikor a te Urad azt mondta az angyaloknak: „Bizony én embert fogok teremteni, száraz agyagból, megformált sárból. Amikor megformáztam őt és (életet) leheltem belé a lelkemből, akkor vessétek le magatokat előttem, földre borulva!”
És az angyalok valamennyien földre borultak kivéve Iblist. Ő megtagadta azt, hogy leboruljon a földre borulókkal.
„Iblis! – mondta (Allah). „Mi van veled, hogy nem borulsz le e földre borulókkal?”
„Lehetetlen” – mondta az -, „hogy egy ember előtt leboruljak, akit te száraz agyagból, megformált sárból teremtettél.”
„Pusztulj innen!”- mondta (Allah). „Bizony, te megkövezett leszel! És átok lesz rajtad az Ítélet Napjáig!”
(Iblis) azt mondta: „Uram! Adj nékem haladékot addig a napig, amíg (halottaikból) föl nem támasztatnak!”
„Ímé azokhoz tartozol” – mondta (Allah) – „akiknek haladék adatott egy meghatározott idő napjáig.”
(Iblis) azt mondta: „Uram! Azért, mert tévútra vittél engem, tetszetősen fölékesítem majd nekik (azt, ami) a földön van és bizony, mindannyiukat félrevezetem – kivéve a te kiválasztott szolgáidat közöttük!”
„Ez egyenes út ellenem” – mondta (Allah).
„Az én szolgáim fölött nincs hatalmad, kivéve azokat, akik a tévelygők között téged követnek.” (15:26-42)


A fentiekből az is kiderül, hogy a Végítélet után nem csak a bűnös emberek fognak szenvedni a pokolban, hanem az Isten akaratát megtagadó dzsinnek is.

"És azon a napon, amikor összegyűjti őket mind egy szálig, (az Úr azt mondja majd): „Ó dzsinnek gyülekezete! Nagyon sok embert szereztetek meg magatoknak!” … „A (Pokol) tüze lesz a lakhelyetek.” És benne (égnek majd) örökké – kivéve, amit Allah (másképpen) akar.” (6:128)

A Pokol tüzelője pedig nem tűzifa lesz, hanem bálványok, és emberek és dzsinnek. Ott fog égni a Nap és a Hold is, mivel ezek is bálványok voltak, amiket Isten helyett imádtak az emberek

"Ám ha nem teszitek – és nem is fogjátok megtenni – akkor óvjátok magatokat a Tűztől, melynek tüzelői az emberek és a kövek! Előkészíttetett már a hitetleneknek." (2:24)

A Pokolban olyan nagy hőség lesz, hogy még a kövek is lángra lobbannak. Ezek a kövek sokkal nagyobb, és sokkal hosszabban tartó hőséget fognak árasztani, mintha a Poklot közönséges tüzelő táplálná. A jelenleg a köztudatban élő elképzelés szerint az ördögök fogják a poklot fűteni és az embereket kínozni. Hitünk szerint azonban saját maguk is szenvedni fognak a tűzben. A poklot az angyalok fogják fűteni, és ők lesznek őrizői is annak:


"Honnan tudhatnád mi a Szakar?
Nem hagy és nem kímél [semmit], és megégetője az embernek.
Tizenkilenc [őrző angyal] van fölötte.
A Tűz őrzőivé csakis angyalokat tettünk, és a számukat csakis meg próbáltatás gyanánt tettük azok számára, akik hitetlenek…." (74:26-31)


Az angyalok vezetője Melik. Hozzá fognak könyörögni a Pokolba került emberek kegyelemért.

Hitünk szerint nem beszélhetünk bukott angyalokról sem, hanem csak bukott dzsinnekről. Vannak olyan emberek, akik a sátánt Isten ellenpólusának tartják, és nem gondolnak bele, hogy a sátánok is Isten teremtményei, és így csak annyi hatalmuk van, amennyit Isten megenged nekik. Az életben a rossz dolgokat, nehézségeket a sátánok – emberek és dzsinnek okozzák – de az igazi veszteséget az ember számára nem ezek – betegségek, balesetek, anyagi javak elvesztése – jelentik hanem az, hogy ilyenkor a sátánok azt sugalmazzák az embernek, hogy emiatt az emberek ellentmondjanak az Istenszolgálatnak – ne imádkozzanak, ne dicsőítsék őt, ne köszönjék meg az őket ért dolgokat, ne gyakoroljanak bűnbánatot, mondjanak ellent az evilági élettel szembeni türelemnek és az Isten iránti alázatnak. Isten azonban minden ember számára csak annyi nehézséget ad próbaként, amelyet elbír.

„Allah nem terhel meg senkit sem (súlyosabb teherrel), mint aminek (elviselésére) képes.” (2:286)

Az iszlám tanításaiból egyértelműen kiderül, hogy a sátánok is Isten teremtményei, akik ugyanúgy az ő hatalmának vannak alávetve.

Beszél a Korán az őrangyalokról is. Ők őrzik meg tetteinket, gondolatainkat, elhangzott szavainkat, és feljegyzik mindezt az Utolsó Napon lévő számonkérésre.

„És ő őrangyalokat küld mellétek tetteiteket feljegyzendő”. 6:61

„Ha a két átvevő (angyal) átveszi a (szavait és tetteit) – jobb és balfelől ülve – nem ejthet ki egyetlen szót sem úgy, hogy ne lenne mindig kész őrzője.” 50:17-18


A bal oldalon lévő angyal a rossz cselekedeteinket és a rossz szándékot jegyzi fel, a jobb oldalon lévő angyal pedig a jó cselekedeteket és szándékokat.
A bűnbánatról szól egy prófétai hagyomány, amely elmondja, hogy a baloldalon lévő kísérő hat órára felemeli a tollát azután, ha egy hívő bűnt követett el. Ha ez alatt megbánja, és Isten bocsánatát kéri érte, akkor ezt a cselekedetet eldobja. Különben egyetlen egy bűnnek jegyzi fel. Bizony Isten elfogadja szolgája bűnbánatát, egészen addig, amíg lelke a kulcscsontot el nem éri. Innentől kezdve ugyanis amiben addig hittünk, az bizonyossággá válik.
Azonban ha a hívő ember jótetteket cselekszik akkor a jobb oldalán lévő angyal írja fel cselekedeteit. Isten irgalma és szeretete mutatkozik meg ilyenkor is, hiszen míg a rossz cselekedetek egyszer kerülnek a mérlegbe, addig a jócselekedetek többszörösen… akár százszorosan is a mérleg jó oldalát fogják elbillenteni.

Hozzászólások  

 
#1 szoel 2009-01-28 12:33
Beke legyen veletek,

egy kerdesem lenne a fennti irassal kapcsolatban.Mint irva van,Iblis dzsinn volt,sajat akarattal rendelkezett.Aztan Isten felemelte ot az angyalok koze.Az angyalok viszont nem rendelkeznek sajat akarattal.Akkor Iblis hogyan tagadhatta meg Isten akaratat, mint angyal?

Beke legyen veletek,
koszonom a valaszt,
szoel
 
 
#2 Hatice 2009-01-28 12:42
Úgy, hogy ahogy írtad te is az első mondatban , Iblisz dzsin és nem angyal.
 
 
#3 szoel 2009-01-28 12:55
Vagyis Iblis dzsinn maradt az angyalok kozott is? De akkor mi ertelme volt ,hogy kozejuk keruljon?
 
 
#4 Hatice 2009-01-28 13:32
Persze, dzsin maradt.
Hogy mi értelme volt? Talán éppen a próbatétel.
 
 
#5 iszlam.com 2009-01-28 13:42
Kedves Szoel,

Iblisz - bármilyen hihetetlenül is hangzik - nagyon jó hívő volt, több ezer éven át (talán 70.000, de ebben nem vagyok biztos) imádta az Urat. Én úgy tudom, hogy hite miatt emeltetett fel az angyalok közé. De hát a hit olyan - nem csak Iblisz, hanem mindannyiunk számára - hogy azért mert egyszer nagy volt, még csökkenhet. Van aki egész életét hívőként éli, mégis a halála pillanatában hitetlenként hal meg. Isten tudja csak, mi van a szívünkben.... sokszor még saját magunk sem. Így volt ezzel Iblisz is. Felemeltetett hite miatt, majd mélyebbre süllyedt mint bármely más teremtett lény.
 
 
#6 szoel 2009-01-28 13:53
Hatice es iszlam.com koszonom a valaszokat,mege rositett.En is arra gondoltam,hogy um. probaidos volt Iblis,es hat rosszul vizsgazott.
Igy mar kitisztult a kep, megegyszer koszonom.

Beke legyen veletek,
szoel
 
 
#7 Hatice 2009-01-28 14:09
Valahogy úgy. És ne felejtsük el, hogy mindannyian próbaidősek vagyunk. Inshallah a záróvizsgánk is jó lesz.
 
 
#8 Mustafa 2009-01-28 20:49
Salam!
Nekem is van egy kérdésem: mint tudjuk, Iblis imádta Urát, nem lehet, hogy azért nem borult le Ádám előtt, mert azt hitte, ez egy próbatétel?
 
 
#9 Hatice 2009-01-28 21:05
Mivel a Mindenható Allah tévedhetetlen , nem feltételezhetün k olyat ,hogy csak tévedésből történt az egész. Ő tudja azt is hogy mi van a szívekben. Nem csak a cselekedeteinke t ismeri, hanem a szándékokat is.
 
 
#10 szoel 2009-01-29 10:27
Beke legyen veletek,

szeretnem a velemenyeteket kerni.A fennti iras elso idezete ket harom meg negy szarnyu angyalokrol szol, a Koran magyar nyelvu forditasaban pedig, idezem:
\"...aki az angyalokat szarnyas kuldottekke tette-kettessevel, harmassaval, negyessevel...\"
Most melyik a helyes,mert a ket forditas erteleme nem ugyanaz?

Es abban az idezetben,ahol Iblis megtagadta Istennek az engedelmesseget ,a fenti forditasban nem egyertelmu,ki elott kellett volna leborulnia!
Pontositast kernek,tisztele ttel.
Koszonom a valaszt,
szoel
 
 
#11 szoel 2009-01-29 10:36
Beke legyen veletek,

Musztafa kerdesere egy gondolat.Isten, maga szolitotta fel az angyalokat , hogy boruljanak le,marpedig Isten nem szolit fel azert,hogy csapdaba ejtsen.Ha jol tudom,az embernek sincs az megengedve,hogy proba ala vesse embertarsat azert,hogy megvizsgalja, az hibazik-e v. sem.
Koszonom,hogy elmondhattam.
szoel
 
 
#12 iszlam.com 2009-01-29 11:02
Béke legyen veled is kedves Szoel,

A Simon Róbert féle fordítás hibáiról már cikkeztünk a Korán rovatunkban, ahol mind az angyalok, mind pedig a nők esetében ugyan olyan hiba fordul elő a fordításában. Ajánlom neked mind a itt olvasható cikk (iszlam.com/koran/62-hagy-felesegem-lehet), mind pedig a hozzá kapcsolódó első hozzászólás elolvasását
 
 
#13 iszlam.com 2009-01-29 11:08
Kedves Szoel,

Az emberek ugyan úgy próbatétel alá teszik a többieket, mint minden más (anyagi javak, betegségek, gazdagság, boldogság stb.) Ahogy a Koránban is olvashatjuk pl. Allah próbára tesz minket gyermekeinkkel is. Az, hogy egy ember viselkedésére egy másik ember hogy reagál - szintén emberi próbatétel. Természetesen olyan próbatétel nincs, ami ellenkezne Allah akaratával, viszont a próbatételekben mi emberek is eszközök vagyunk. Én nem látok abban sem semmi kivetni valót, ha pl. megkérdezem a gyermekem, hogy vajon mit választ két dolog közül a jót, helyeset, vagy a rosszat, helytelent. Itt is, mint mindenben a szándék a fontos. Ha azzal a szándékkal teszem, hogy felismerjem a másik ember hibáját (és segíteni tudjak ennek megszüntetésébe n), akkor nem látom okát, hogy ne tehessem próbatétel alá. Ha csak az a cél, hogy megszégyenítsem - az helytelen cselekedet lenne az iszlám szerint.
 
 
#14 szoel 2009-01-29 13:51
Beke legyen veletek,

iszlam.com, koszonom az utbaigazitast.
A Musztafanak irt gondolatot talan pontatlanul,hia nyosan fogalmaztam,kos zonom a kiegeszitest.
szoel
 
 
#15 Nur 2009-01-29 22:59
Béke legyen Veletek!

Én eléggé zöldfülű vagyok még, elnézést, ha számotokranagyo n egyértelmű dolgot kérdezek

Mit jelentenek ezek a mondatok? A lélek mikor éri el a kulcscsontot ? Amikor valaki haldoklik :roll:: ?

Bizony Isten elfogadja szolgája bűnbánatát, egészen addig, amíg lelke a kulcscsontot el nem éri. Innentől kezdve ugyanis amiben addig hittünk, az bizonyossággá válik.

Köszönöm a segítséget :twisted:
 
 
#16 iszlam.com 2009-01-30 10:46
Asszelamu aleykum kedves Nur,

Amikor az ember testét a lélek elhagyja, azt ha jól tudom a szájon át teszi, de mindenképpen a torkon át halad. Amikor a lélek elindul kifelé, és már a kulcscsonthoz ér, akkor már késő megbánni a bűnöket. Ekkor már a haldokló számára világossá válik, hogy a halál után nem szűnik meg a létezésünk, és bizonyossá válik számára, hogy a lelkünk tovább él a testünk nélkül is, annak elhagyása után is. Ilyenkor már a hitetlen emberek is rájönnek, hogy igazak voltak az intések, amik arra vonatkoztak, hogy a halálunk után el kell számolnunk tetteinkkel. Tehát az az ember, aki már csak akkor bánja meg rossz tetteit amikor már fizikai bizonyossága van arról, hogy van túlvilág - elkésett vele.
Allah segítsen minket, hogy mi még időben bánhassuk meg hibáinkat, bűneinket, és azokra megbocsátást kaphassunk.
 
 
#17 Nur 2009-01-30 19:43
Wa Alaykum Szalam kedves iszlam.com,

Köszönöm szépen a válaszodat! Most már értem miről van szó
 
 
#18 iszlam.com 2009-01-30 20:24
Szalam kedves Nur,

Én köszönöm, hogy kérdeztél.
 
 
#19 szoel 2010-01-16 00:53
Salam aleykum,

\"Es O orangyalokat kuld melletek tetteiteket feljegyzendo.\"6/61

Es itt egy profetai hagyomany:

V. Abu Abd ar-Rahman Abdallah b. Maszuudtól:
így tudósított bennünket Allah követe, aki igazmondó és igaznak ismertetik el: « Közületek mindegyik anyja méhében háromszor negyven napot tölt. Ezen idő eltelte után Allah az angyalt küldi, hogy négy szót (kalima) írjon meg: megírja táplálékát, élete tartalmát, cselekedetét, és azt, hogy vajon üdvözülő vagy elkárhozó ember lesz-e belőle. Arra esküszöm, akin kívül nincs isten! Ha valaki közületek a paradicsomba jutók módjára él, olyannyira, hogy közötte és a Paradicsom között csak egy rőfnyi távolság marad - ha születése előtt úgy íratott meg róla, akkor a pokolba jutók cselekedetét műveli és abba is jut, szintúgy, ha közületek valaki a pokolba jutók módjára él, olyannyira, hogy közte és a pokol között csak egy rőfnyi távolság van, ha születése előtt úgy íratott meg róla - , akkor a paradicsomba jutók cselekedetét végzi és a paradicsomba jut.»

A kerdesem az,hogy ha mar 4 honaposan az anyamehben megirjak az ember sorsat, cselekedeteit,a kkor miert kell azokat ujra feljegyezni a ket angyalnak?

Masalama
 
 
#20 iszlam.com 2010-01-16 09:02
Asszelamu aleykum kedves Szoel,

kérdéseddel kapcsolatban lsd. az Elrendelésről szóló cikket (iszlam.com/iszlam-alapismeretek/az-elrendeles).
 
 
#21 malajtigris 2010-01-16 10:04
Szálem alejkum.

Kedves szoel,

a cikkhez kiegészítőkét leírom azt, ahogy nekem a gimiben magyarázták hittanórán. Ugyanis az usztaztól én is hasonlót kérdeztem (az adatokra nem emlékszem pontosan)

Csak bizonyos események, hajlamaink, az elkerülhetetlen sors/események stb., és az adzsal adatik meg nekünk lelkünk teremtésekor. A bekövetkező események mikéntje elvileg nem. Például meg van adva, hogy az adzsal időpontja 15:00. Az elkerülhetetlen ül bekövetkezik, pl. elüt egy autó. Lehet, hogy hívőként eltünk, de utolsó lehelletünkkel a pokolra kívánjuk azt aki elgázolt. Vagy amúgy nem élünk nagyon vallásos életet, de utolsó lélegzetünkkel őszintén elmondjuk a sahadát. Egy ugyanúgy bekövetkező eseményt többféle képpen is meg lehet élni. Erre van a mi, csak emberi viszonylatban bőnek tartott szabad akaratunk. De valójában Allahu \'alam. Ezeket a dolgokat az emberi agy nem képes felfogni, hogy ha minden megvan írva előre, akkor mi mit csinálunk, és minek vagyunk egyáltalán. Teremtett lények vagyunk, Allah így akarja, és csak Ő a tudója mindennek. Mi csak követhetjük a parancsait, és mint ilyen, nem is nagyon szükséges ilyen kérdéseket feltenni, akármennyire törjük magunkat, nem fogjuk megérteni. Egy hangyát se lehet megtanítani a nukleáris fizikára. A Világmindenség titkainak, a történéseknek és a lelkek titkainak csakis Ő a tudója.

wassalam
 
 
#22 iszlam.com 2010-01-16 10:52
Asszelamu aleykum kedves Malajtigris,

Szerintem nagyon fontos, hogy ezeket a dolgokat megértsük, és tisztázzuk magunkban. Annak idején, amikor muszlim lettem én is találkoztam a Szoel testvérünk által beírt hagyománnyal. Nem kis kavarodást okozott akkoriban bennem, és mindenképpen szerettem volna letisztázni ezt magamban. Ennek utánagondolva, utánajárva született az Elrendelés című cikk is, saját megkapott válaszaim insa Allah másoknak is segíthetnek az Isteni elrendelés és a szabad akarat emberi mértékek szerinti megismerésében. A cikk vallásilag lektorált.

Isten nem igazságtalan. Van olyan ember, aki egész életében a Paradicsomba tartozók életét élte, mégis a halála előtt megteszi azt, ami a Pokolra kárhoztatja. Azonban Isten azzal, hogy kinek mit ad meg, (pl. a halálának körülményeit.. mert nem mindegy, hogy valaki imádkozás közben hal meg Mekkában, vagy éppen veszekedés közben üti meg a guta) egyszerűen azt adja meg számunkra, amit a lelkünkbe látva jogosnak ítél. Az ilyen esetekben ekkor pl. nyilvánvalóvá válik a belső énünk, ki nem mondott, ki nem mutatott rossz, amit senki sem tudott, csak Isten. Allah mentsen meg minket ettől!... de Allah jobban tudja.
 
 
#23 szoel 2010-01-16 14:46
Asselemu aleykum,

kedves Imen es Malajtigris,

koszonom a valaszaitokat,m indketto hozzatett a megerteshez vmit.
Imen, elolvastam az Elrendeles c. irast,es egy ujabb kerdes vetodott fel bennem.Allah mar a teremtes elott ismerte minden teremtvenyet,an nak cselekedetet,go ndolatat.
Vagyis,bar van szabad akaratunk,Allah akkor is elore tudja,mit teszunk,es hogyan alakul eletunk.
Akkor meegis mi cellal lettunk teremtve?
Tudom, Allahu alem.Es itt meg kell allni,nem szabad tovabb menni,ahogy Malajtigris irta,mert a mi emberi kepessegeink hatarosak, ugyse erthetnenk, talan csak meeg jobban belegabalyodnan k.
De neked is igazat adok Imen, mert ha vmirol nem jutunk meggyozodesre,a kkor az egy gyenge pont marad,ami altal sebezhetove, hitunkben megrendithetove vallhatunk.
A 4 szo: rezqe,edzselihi ,amali,es saqion ill. said.
Az ertelmezesuk nem is olyan konnyu, a felvetett kerdest illetoen.
Ha vkinek van hiteles/pontos forditasa ,szivesen vennem.

Allah aldjon benneteket!
 
 
#24 iszlam.com 2010-01-16 15:13
Wa leykum asszelam wa rahmatullah kedves Szoel,

Hogy mi célból lettünk teremtve?
Ennek a kérdésnek a megválaszolásáb a egyáltalán nem kell belegabalyodnun k a nagy rejtélyek világába:
Istenszolgálatr a lettünk teremtve.
 
 
#25 iszlam.com 2010-01-16 15:16
Idézet:
Wa leykum asszelam wa rahmatullah kedves Szoel,

Hogy mi célból lettünk teremtve?
Ennek a kérdésnek a megválaszolásáb a egyáltalán nem kell belegabalyodnun k a nagy rejtélyek világába:
Istenszolgálatr a lettünk teremtve.

Lsd. itt (iszlam.com/iszlam-az-elet-vallasa/iszlam-alapismeretek/az-iszlam-es-az-elet-celja) bővebben.
 
 
#26 szoel 2010-01-16 15:22
Kedves Imen,

ez tenyleg ilyen egyszeru lenne?
Allahnak az volt a celja az ember teremtesevel,ho gy megvizsgalja ki talal vissza Hozza sajat onszantabol es ki veszelyti el magat szabad akarata szerint?

De hat ezt mar teremtesunk elott is tudta Allah!


Masalama
 
 
#27 malajtigris 2010-01-16 16:00
Szálem alejkum.

Csak hogy teljesen tisztán lássunk, erre van pár hadísz.

Kedves Imen, teljesen egyetértek, csak kiegészítésként írtam, hogy nekem hogy magyarázták suhanc koromban. És igen, a lényeget leírtad, Isten nem igazságtalan, az előre elrendelt dolgokért, amiket Ő rendelt nyilván nem von minket felelősségre. Innen sejthetjük, hogy amiért a törvényei szerint felelősségre vonás jár, az nem egyesélyesen van elrendelve. De ez is csak a csökevényes emberi logika terméke.

Kedves szoel,

közben előkotortam a régi könyvemet, nehogy hülyeséget írjak. A témához ismerni kell a Qadar, a qadha és a qadar-i mutlaq szavakat.
Az újabb kérdés ami felvetődött benned az az isteni tulajdonságra utal, azt hiszen itt is van egy cikk Allah \"jellemzőiről\" az istenképéről. Mivel a teret és a dimenziókat is Ő teremtette, fölötte áll annak, mindent tud, hisz Mindenttudó. És a teremtés kezdetekor tudta mi lesz a Vég, tudta annak minden mozzanatát, hisz Ő rendelte így és ez folyamatosan van. Ő folyamatosan van, és mindig mindent tud. (tudott, tudni fog) Ezt képesek vagyunk így elhinni, hogy RÉGEN megteremtette, MOST ez van és majd lesz ami LESZ. Ez nagyjából mind VAN. Ugyanis mi nem tudunk az idő korlátain kívül gondolkodni. Az Örökkévalóság nem az általunk ismert idő fogalmán alapszik.
A Próféta (sallAllahu \'aleihi wa sallam) az Éjszakai Utazás során kikerült az idő eme keretei közül: \"Hallottam a Toll hangját, ami a sorsot írta\" (Hakim, Mustadrak II. 405) Valamint látta, amint Abdurrahman ibn Auft a Paradicsomba vitték, hallotta Bilal lépteit, stb.
De ez már tényleg nagyon meredek a mi agyunknak, igazából nem is posztunk ezt boncolgatni, Insa Allah majd megtudjuk. Mi még az égen látható csillagokat sem tudjuk megszámolni, nem vagyunk képesek felfogni a végtelenség fogalmát, és folyton az űr szélét keressük, ami persze újabb kérdést vetne fel, hogy akkor mi van mögötte...
De mit Világűr, a Földön élő állatokból is találunk a mai napig újakat, és azokat sem értjük.

De mielőtt nagyon belemélyednénk:
A Próféta (sallAllahu \'aleihi wa sallam) találkozott egy csoporttal, akik épp heves vitát folytattak a sors fogalmáról, és így szólt hozzájuk: \"Ti vagytok megbízva azzal, hogy a sorsról vitázzatok? Vagy engem küldtek le e céllal? Az elődeitek ezért buktak el, mert túl sokat foglalkoztak ezzel a kérdéssel. Ne vitázzatok erről a témáról.\"

De erről egy magyar nyelvű könyvben is olvastam tavaly, a Hanif alapítványé talán.. Nagy piros könyv. címe: Iszlám, Hit, Istenszolgálat

wassalam
 
 
#28 szoel 2010-01-18 05:39
Assalamu aleykum,

kedves Imen,
koszonom, Az iszlam es az elet celja c. blog valoban elgondolkodtato , tobbszori olvasas utan is.

Kedves Malajtigris,
azt irtad,hogy a temahoz ismerni kell azt a 3 szot.Folytatnad a gondolatot?
Es "..mi nem tudunk az ido korlatain kivul gondolkodni." irod.Errol nekem eszembejutott a reinkarnacio.Az iszlam elveti a lelekvandorlas gondolatat.Miert?Es milyen magyarazatot ad ezekre az emberi tapasztalatokra ?Hogyan lehetseges,hogy vki,aki sosem jart pl. Irorszagban,bar milyen elozetes ismeretszerzes nelkul pontos ismeretekkel rendelkezik egy ottani varosrol?

A hadiszt koszonom,ezt meeg nem ismertem.Van masik,amiben Mohammed profeta(szallAl lahu aleyhi w\'szellim)elemzi e kerdest?

Aldott szafar honapot!
 
 
#29 malajtigris 2010-01-18 12:25
Szálem alejkum.

A lélek titkait Allah megtartotta Magának. Annyit tudunk, ami a Koránban van. A Próféta (sallAllahu \'aleihi wa sallam) sem \"elemzi a kérdést\" azt mondta, ne vitázzunk erről, nem a mi dolgunk.

Szerezd be azt a piros könyvet

Egyre veszélyesebb vizeken evezel... Érdekes, ugyanazok a kérdések jönnek ugyanabban a sorrendben, ahogy nekem 10 évvel ezelőtt. Bár lehet, hogy ez mindenkinél így van.
Azért írok neked valamit privátban!

Allah áldjon téged is!
 
 
#30 szoel 2010-01-18 15:18
Assalamu aleykum,

koszonom, megprobalom alkalomadtan beszerezni azt a piros konyvet.
\"Egyre veszelyesebb vizeken evezel...\", most,hogy mondod...! :roll::
Erre es a tobbi kerdesemre is legyen egy Koran idezet a mentseg:
\"Es kerdezzetek azokat,akik a tudas birtokaban vannak,ha nem tudjatok.\"(21/7 es 16/43)
Sokan vagyunk muszlimok. Es sokan sokmindent olvasnak,tanuln ak, gondoltam, lesz vki,aki tud vmit valaszolni.Vhol olvastam,hogy az iszlam azt is tanitja,a megszerzett tudast tovabb kell adni.
Koszonom a hsz-okat.

Aldott szafar honapot mindenkinek!
 
 
#31 malajtigris 2010-01-19 02:44
Szálem alejkum.

Kedves szoel,

ebben abszolút igazad van.

Sőt aki nem adja tovább a tudást amit tud, az ugyanolyan, mintha sok pénze lenne, de nem adna az éhezőnek. A malájoknak erre van egy találó kifejezésük, szószerinti fordításban tudás-zsugori, de remélem ennél van frappánsabb magyar kifejezés.

Az egyre veszélyesebb vizeket úgy mondtam, hogy szmájli van a végén. A józan ész birodalmára értettem, ez az a téma, amibe képes belebolondulni az ember, hogy ha nagyon belemegy. De nem tilos erről kérdezni vagy ilyesmi, sőt általában kérdezni jó dolog, csak néhány választ végső igazságként kell elfogadni, ahonnan nem lehet tovább kérdezni, illetve a válasz ugyanaz lesz: Allahu \'alam.

wassalam
 
 
#32 iszlam.com 2010-01-19 10:09
Asszelamu aleykum kedves Szoel,

Az iszlám elveti a reinkarnáció lehetőségét. Kérdezted, hogy miért: Lsd. Korán, 23.99-100

A második kérdésed, hogy miért tart néhány ember olyan ismerősnek dolgokat, mintha járt már volna ott, stb..... Erre valóban a legjobb válasz az, hogy Allah tudja csak hogy van valójában...
Azonban talán egy kis segítség, ha a cikkben is szereplő hagyományra gondolsz, amikor a Próféta (béke legyen Vele) azt mondta, hogy a rossz dzsinnek egymás vállára állnak, míg el nem érik az alsó égboltot, és ott hallgatóznak, hogy kihallgassák azt, amit Isten kinyilatkoztato tt. Amit hallanak, azt továbbadják az alattuk lévőknek, egészen a Föld színéig, ahol átadják egy varázslónak, aki száz hazugságot tesz hozzá. Azonban a hír a száz hazugsággal együtt is igaznak látszik, és az emberek hisznek benne.
Véleményem szerint így lehet ez az álmokkal, megérzésekkel, a most nagy divatban lévő "reinkarnációs utazásokkal" is. Az ember soha sem tudja mikor keríti hatalmába az elméjét egy dzsinn. Bár hallgatózni - ha helyesen tudom - már nem tudnak a felső égbolton, mivel lángcsóvák védik azt, mégis jártukban-keltükben sok mindent látnak, sok mindennel találkoznak. És mivel az embernek sugallt dolgok között igazak is lehetnek, sokan az egészet elhiszik.... de Allah tudja mi az igazság.
 
 
#33 szoel 2010-01-19 10:20
Asselemu aleykum,

eszembejutott egy apro reszlet az Ejjeli utazas-bol, amikor Mohammed profeta (szallAllahu aleyhi w\' szellim) elmeselte,mi tortent vele,ult az emberek kozott egy kalmar/kereskedo,aki ketelkedve hallgatta a profetat.Mivel o jol ismerte a varosokat,proba ra akarta tenni a profetat,hogy igaz-e amit beszel,megkerde zte tole,hogy nez ki Jeruzsalem.A profeta egy pillanatra megszeppent,miv el o az ejjeli utazas soran nem ment be a varosba,es meeg sosem jart ott elozoleg,hogy most mit mondjon.Akkor Gabriel angyal a tenyeren hozta Jeruzsalem varosat es mint egy terkep tartotta a profeta ele.Annyi adatot mondott a profeta,hogy a kereskedo megerositette, igaz,amit Mohammed(szallA llahu aleyhi w\'szellim)profeta beszelt.

Nem kizart,hogy a dzsinnek,ugy ahogy a hadisz mondja, felrevezetnek sokakat,es talan az sem kizart,hogy a profetahoz hasonloan Isten az igazsaghoz vezet masokat.
Allahu alem!

Koszonom Imen a hsz-odat es az ajat, es Malajtigrisnek is a megerositest.

Allah aldjon benneteket!

Aldott szafar honapot mindenkinek!
 
 
#34 iszlam.com 2010-01-19 10:50
Asszelamu aleyum kedves Szoel,

Abban igazad lehet, hogy jó és rossz sugallat is lehet. Tehát van, amit az angyalok hoznak, van amit a dzsinnek. Sokszor nagyon hasznos dolog hallgatni a "megérzéseinkr e".
Viszont ha valaki a "reinkarnációs utazása" alapján kap megerősítést valamire... nos, szerintem az a félrevezetés része csupán. Allah tudja mi az igazság, de szerintem Isten senkit sem márt bele még jobban a mocsokba azért, hogy tisztább legyen. Nem fogja reinkarnációs élményben megmutatni az angyalokkal követített sugallatát. Egy "reinkarnációs utazás" élményeit semmiképpen sem szabad elfogadni, figyelembe venni, ugyan úgy mint ahogy a jóslás is elvetendő dolog - szerintem éppen ebből kifolyólag.
A legtisztább dolog ezektől minél távolabb maradni.

Ez a téma - még ha veszélyeket is rejt magában - szerintem nagyon hasznos, hogy felmerült, hiszen napjainkban rengeteg angyal tanfolyam, reinkarnációs tanfolyam, reinkarnációs utazás stb. hirdetés van. Ebbe sokan mentsvárként kapaszkodnak bele, nem tudva hogy milyen következményei lehetnek.
 
 
#35 szoel 2010-01-19 11:25
W\'aleykum salam,

kedves Imen, korrekt valasz,teljesen egyetertek veled.

Tudom,hogy van sok olyan kerdes,amirol tiltas van az iszlam tanitasaban, de talan gondolatot,megg yozodest cserelni,amitol mindannyian tobbek lehetunk,nem hiba.
Az aja(23/99-100), leszedte a kerdojelet a fejembol, lehet,hogy pont ez hianyzott.
Koszonom.Megjegyzem a szama is figyelemre melto,99 Allah neveinek szama.

A tanfolyamokrol nem tudok infot adni,nem vettem reszt ilyeneken, de a reinkarnacio kerdese mindig erdekelt egy picit.
InsaAllah masnak is hasznara valik az eddigi beszelgetes.

Allah aldjon!
 
 
#36 Tazmeen 2010-01-19 13:46
Assalamu aleykum...
Akkor most en is mondanek valamit.
Ha az ember nem hallgat a \"reinkarnacios\" megerzeseire, azaz erdekes megerzesekre, lehet nehezebben jut el oda ahova kene.
En majdnem 4 evvel ezelott kerestem egy Bela utcat almomban, amit ebredes utan veszettul meg is neztem neten, a terkepen. Biztosan tudtam, hogy Pesten van. A Gellerthegy kozeleben talaltam egy eleg szimpatikusat, azt gondoltam majd a gellerthegyi kapolnaba kellene inshaAllah bemennem, mert akkoriban teologiara keszultem.
Aztan eltelt az ido, el is felejtettem a keresest, mig tavaly nem talaltam meg a Korant, a Gellerthegy melletti Bartok Bela uton.
Testverem, ha erre most nem tudsz mit mondani, megertem, mert en is tatott szajjal maradtam.

Allah aldjon benneteket!
 
 
#37 iszlam.com 2010-01-19 14:01
Asszelamu aleykum kedves Tazmeen,

Már akkor is amikor mesélted ezt a Koránra találásod, masa Allah csodásnak tartottam a történetet. Tényleg egész életünket behálózzák ezek a kisebb és nagyobb csodák, amik mellett sokan sokszor elmegyünk, néhányan odafigyelünk és hálát adunk.
A történetedre csak azt mondhatom, hogy én úgy gondolom hogy... Szóval tényleg Allah tudja csak mi az igazság, én nem.
Az álmok sokszor Istentől erednek, sokszor a sátántól. Amit álmodtál nem nevezném reinkarnációs utazásnak, hanem egy vezetésnek álmodban. Mint Szoelnek is írtam a megérzések lehetnek Istentől eredőek is, és engem is már sokszor vezettek jó felé. Ha más nem, itt van pl. az isztihare is, amiről nem régiben tartott Hatice előadást és írt cikket.
Allah tudja, lehet hogy nincs igazam, de lehet, hogy 4 évvel ezelőtt hiába jutottál volna be abba a boltba és hiába vetted volna a kezedbe a KOrán fordítást, mert nem mondott volna sokat. Azt hiszem erre most jött el az idő, de lehet, hogy az álmod már előre megmutatta neked ezt. Allah tudja, hogy az az álom miről szólt valójában, mit akart neked mutatni, mire akart biztatni, vagy türelemre inteni... vagy Allah tudja:-)

Allah áldjon téged is kedves Tazmeen:-)
 
 
#38 Mustafa 2010-01-19 20:17
Salam alaykum wa rahmatullah wa barakatuh!
Testvéreim, a reinkarnációs elmélet a dejavu nevű jelenségnek köszönhető. Ha valaki nétán nem tudná: a dejavu olyan jelenség, mely az orvosok szerint a fény, a gondolat előbb ér az agyba 1/1000 másodperccel, mielőtt észlelné. Ez miatt van az, hogy néha az ember úgy érzi, mintha már valahol látta volna ezeket a dolgokat, valahonnan ismerős neki(mert hát látta is, 1/1000 másodperccel azelőtt).
Az álmokról annyit, hogy én mindig álmodok, mert az agyam, a fantáziám alva is jár.XD Persze, szerintem Allah álomban is adhat jelet, de ugyanúgy a sátán is megtéveszthet azzal. Tehát ha valami komolyat álmodunk, rögtön forduljunk Allahhoz, hogy tudjuk, vajon helyes-e az álom, vagy megtévesztés. Wa Allahu alem.
 
 
#39 malajtigris 2010-01-20 03:06
Szálem alejkum.

Az álmok két oldalról jöhetnek. Céljuk lehet a gondolkodásra ösztökélés, lehet tiszta üzenet, vagy akár megfélemlítés, de csábítás és kísértés is.

Egy elég jó kis tanulmányfélét írtunk egyetemen a reinkarnáció teljes abszurditásáról . Mert az, értelmetlen, és abszurd. Persze elvileg elő is fordulhatna, hiszen Allah azt csinál amit akar, de a Koránból megtudjuk, hogy ez bizony nem így lesz. Egy lélek - egy személyiség - egy élet, és utána bizony felelősségrevon ás, nincs több kibúvó.

Kedves Tazmeen,

Ez nem reinkarnációs megérzés, hanem ezt hívják hidayah-nak. Mint mondani szoktam, azért mert valaki emlékszik egy helyre, holott sosem volt ott, az nem feltétlenül azért van, mert ott élt előző életében pl. olasz utcagyerekként. Lehet, hogy erre valamiért valamilyen információt kapott. Példa a Próféta (sallAllahu \'aleihi wa sallam) példája. Allah azt ad amit akar, és annak akinek akar.

A regresszív hipnózis meg még boszorkánytrükk nek is gyenge. Az ember önmaga hallucinációjáb a kerül, és kivülről irányított kérdésekkel/utasításokkal a saját fantáziájában utazgat - aztán elhiszi. És nem szabad elfelejteni a dzsinnek tevékenységét sem!

wassalam
 
 
#40 szoel 2010-01-20 08:41
Asselemu aleykum,

kedves mindenki, szerintetek hogy lehet megkulonboztetn i,hogy melyik alom/sugallat hidaya(az Egyenes Utra vezetes) es melyik felrevezetes?
Mert ugye van,amikor egy teljesen, a jelen eletben torteno,ahhoz kotheto esemenyt \"latunk\"- mint amirol Tazmeen is irt, (koszonom szepen) - es van olyan esemeny,ami egy masik kor/szazad idejebe illik bele.Meg talan olyan is van,ami se ide se oda, meegis teljesen ott vagyunk ,testileg-lelkileg.

Az alomfejtes is a josolas temakorebe tartozik az iszlam szerint?

Imen tanfolyami felsorolasahoz hozzatennem a hindu vallast es a mai divatos kineziologia tudomanyt,ami ha nem tevedek kinai eredetu.
Ezek is a reinkarnaciora epitenek.Vigyazat!

Tazmeenhez hasonlo almai/elmenyei biztos mindannyiunknak van/nak, amit kesobb ertettunk meg es visszaemlekezve a regi alomra.
Szerintem ez egy elorelato alom,azonnal elerheto helyszinnel.Errol meg az jut eszembe,hogy alvas alatt ,amit kis halalnak nevez az iszlam, a lelek \"szarnyra kel\",es Allahu alem, merre jar,mit lat.

Aldott szafar honapot mindenkinek!
 
 
#41 malajtigris 2010-01-20 09:16
Szálem alejkum.

A \"gondolat előbb ér az agyba mielőtt észlelné\"?
Tehát előbb ott van az agyban, mielőtt az agy kitalálja? ( csak filozofálok)
Az orvosok azért néha fura következtetésre jutnak.
 
 
#42 szoel 2010-01-20 17:18
Asselemu aleykum,

\"a gondolat elobb er az agyba mint eszlelne.\"
Honnan er oda elobb?
Ha nem onnan indult ki,kellett jojjon vhonnan!
Tehat vagy Isteni sugallat/utmutatas vagy dzsinn feele felrevezetes.
Es kell az az 1/1000 masodperc,hogy felfogja a mondanivalot.
Allahu alem.

Massalama
 
 
#43 Mustafa 2010-01-20 17:30
Salam alaykum wa rahmatullah!
A wikipédia jobban tud fogalmazni mint én, itt a cikk ahonnan vettem a dejavut:
http://hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu

Wa Allahu \'alem!
 

Magyar muszlimok az iszlámról