Allah bizony elküldte Mohamed Prófétát (Allah áldása és békéje legyen vele) az útmutatással és az igazság vallásával, és elküldte vele a Könyvet és a bölcsességet [a hikma], vagyis a Koránt és a Szunnát. (Korán 3:164, 2:151, 62:2, 2:231, 33:34.)

Hadísz: A hadísz nyelvileg közlést jelent. Vallási értelemben pedig a Prófétára (Allah áldása és békéje legyen vele) való hivatkozást tartalmazó közlés, amely a Küldött (Allah áldása és békéje legyen vele) mondását, tettét, jóváhagyását, testi vagy erkölcsi tulajdonságát foglalja magába. Néha a szunna elnevezést használják a hadíszra, mivel Mohamed Próféta (Allah áldása és békéje legyen vele) cselekedeteinek, mondásainak és jóváhagyásainak összességét hívjuk Szunnának. Így a szunna szinonimája a hadísznak.

Mohamed Próféta (Allah áldása és békéje legyen vele) élete során a hadísz leírása két szakaszon ment keresztül:

Először meg volt tiltva a társaknak, hogy lejegyezzék a hadíszt, nehogy összekeverjék a hadíszt és a Koránt. Mohamed Próféta (Allah áldása és békéje legyen vele) azt mondta: „Ne írjatok rólam, és aki a Koránon kívül mást írt tőlem, akkor az törölje le azt!” (Muszlim).

Később a Próféta (Allah áldása és békéje legyen vele) engedélyezte ezt. Abdullah b. Amr azt mondta: „Mindent le szoktam írni, amit Allah Küldöttétől hallok, hogy megjegyezzem. A Qurais törzs azonban megtiltotta ezt nekem, és azt mondták: Mindent leírsz, hiszen Allah Küldötte egy ember, aki haragvásakor és megelégedettségekor is beszél?! Ezért abbahagytam az írást, de elmondtam ezt Allah Küldöttének (Allah áldása és békéje legyen vele), aki rámutatott a szájára és azt mondta: „Írjál! Esküszöm arra, Akinek a kezében van a lelkem, hogy csak az igazság jön ki innen!” (Abu Dáúd, Ahmed).

Természetes volt, hogy a hadísz összegyűjtésével és dokumentálásával egyidejűleg megjelentek olyan tudományos (módszertani) szabályok, amelyek alapján meg lehet különböztetni az elfogadható hadíszt a többitől és az elfogadható hagyományozót a többitől.

Többféleképpen lehet osztályozni a hadíszt:

Az alapján, hogy az adott szövegrészt ki mondta

Marfú’: egy adott szövegrészt a Küldött (Allah áldása és békéje legyen vele) szavának tulajdonítanak.
Mauqúf: egy adott szövegrészt egy szahábi saját szavának tulajdonítanak.
Maqtú’: egy adott szövegrészt egy tábi’í saját szavának tulajdonítanak.

A válasz egyértelműen nem.

Minden hadíszhoz tartozik egy láncolat, hogy milyen személyeken keresztül maradt fenn. Ha megbízható emberek szerepelnek benne, akkor sorolják a hadísz tudósai a hiteles hadíszok közé. Átlag muszlim csak akkor idézhet egy hadíszt, ha biztosan tudja róla, hogy hiteles! Ez pedig úgy lehetséges, hogy:

Al-Bukhári és Muszlim az iszlám vallástudomány két leghíresebb hadísz-tudósa, akiknek Szahíh (ép, hiteles 7) hadíszgyűjteményei a mai napig a legelfogadottabbak és szinte mindenhol forgatják azokat az iszlám világban. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a két hiteles gyűjtemény 8 (Asszahíhain) nem tartalmazza mindazt, ami a Prófétától (Allah áldása és békéje legyen vele) hitelesen fennmaradt, hiszen vannak hiteles hadíszok más gyűjteményekben is.

A hadísz tudósa szerint a hitelesség szempontjából a két hiteles gyűjtemény (Asszahíhain) után az ún. Szunan következnek. Lejegyzői pedig a következők:

Allah magasságos és hatalmas, de közel van a jámbor és elmélkedő emberekhez. Imáikra válaszol és megsegíti őket: „Emlékezzetek meg Rólam, hogy én is megemlékezhessek rólatok, legyetek hálásak Irántam, s ne hitetlenkedjetek Velem szemben!” (Korán 2:152)

1. Isten tetszését lehet vele elnyerni. A Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „A Magasztos Allah így szólt: – Én a szolgám gondolatában vagyok, s vele vagyok ha megemlékezik Rólam, s ha megemlékezik Rólam magában, Én is megemlékezem róla magamban, s ha nyilvánosan emlékezik meg rólam, akkor Én még jobb nyilvánosság előtt emlékezem meg róla, s ha közeledik Hozzám egy arasznyit, akkor Én egy ölnyit közeledem hozzá, s ha egy ölnyit közeledik Hozzám, akkor Én egy rőfnyit közeledem hozzá, s ha lépésben jön Felém, Én sietve megyek elé.” (al-Buhári)

A Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Így szólt a Magasztos Allah: – Ó, Ádám gyermeke! Mindaddig, amíg hozzám fohászkodsz és nekem könyörögsz, megbocsátom neked mindazt, amit elkövettél és nem gondolok többé vele. Óh, Ádám gyermeke! Ha bűneid az ég felhőiig érnének, de aztán bocsánatot kérnél tőlem, megbocsátanék neked és nem gondolok többé vele. Ó, Ádám gyermeke! Ha annyi bűnnel megterhelten jönnél is elém, hogy betöltené a földet, aztán pedig úgy érkeznél hozzám, hogy egyedüli Istennek vallanál meg, még e temérdek bűnt is megbocsátanám.” (at-Tirmidi)

3. oldal / 9