A rovatunkban leközölt prófétai hagyományokat Abdul-Fattah Munif testvérünk fordította, és a Magyarországi Muszlimok Egyháza által kiadott "A muszlim személyisége" című könyvben jelentek meg. Köszönjük testvérünknek, hogy a hadíszok weboldalunkon való közzétételéhez hozzájárult.

Ahmed imám és an-Naszái hagyományozta Dzsábirra hivatkozva, hogy azt mondta: Eljött egyszer hozzánk Allah Küldötte (béke legyen vele) látogatóként, és meglátott egy koszos ruházatú férfit, mire azt mondta: „Nem talált valamit, amivel kimoshatta volna a ruháját?”.

Áisa – Allah legyen elégedett vele – számolt be a következőről: „Allah Küldöttével (béke legyen vele) sosem történt olyan, hogy miután elaludt – nappal vagy éjszaka – s felébredt, ne tisztította volna meg a fogát, még mielőtt wudut csinált.” (Ahmed és Abu Dáúd)

Ibn Abbászra – Allah legyen elégedett vele – való hivatkozással maradt fenn, hogy Allah Küldötte (béke legyen vele) azt mondta: „Ha még életben maradok a következő évig, böjtölni fogom kilencedikét is (vagyis Muharram tizedikével együtt – a ford.).” (Muszlim)

A Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Elkezdtem az imádkozást, hosszúra akarván nyújtani azt, de hallottam egy gyermek sírását, így lerövidítettem az imádkozást, mivel tudtam milyen mély szomorúságot okoz a sírása az anyjának.” (al-Bukhári és Muszlim)

Allah Küldötte (béke legyen vele) azt mondta: „Nem szabad három napnál tovább elkülönülnie egy muszlimnak hittestvérétől! Amikor találkoznak, nem fordulhatnak el egymástól, s az a jobb közülük, aki megelőzi a másikat a köszönéssel!” (al-Bukhári és Muszlim)

Zejd Ibn Thábitra – Allah legyen elégedett vele – való hivatkozással jegyezték fel, hogy azt mondta: „Elfogyasztottuk a szuhúrt Allah Küldöttével (béke legyen vele), azután felálltunk az imádkozáshoz. Azt kérdezték: Mennyi idő telt el a kettő között? Így válaszolt: Ötven ájányi (Korán-idézetnyi).”(al-Bukhári és Muszlim)

Elment egy férfi Allah Küldöttéhez (béke legyen vele) és azt kérdezte tőle: Ó, Allah Küldötte, ki jogosult a legjobban arra, hogy jóságos társa legyek? Azt felelte: „Az édesanyád, aztán az édesanyád, aztán az édesanyád, aztán az édesapád, aztán aki a legközelebb áll hozzád, és így tovább!” (al-Bukhári és Muszlim)

A fitráról (az ember természetes, veleszületett állapota: az egyistenhit) Allah Küldötte (béke legyen vele) a következőket mondta: „A fitrához tartozik öt dolog: a körülmetélés (a férfiak esetében), a fanszőrzet leborotválása, a hónaljszőrzet eltávolítása, a körömvágás, és a bajusz vágása.” (al-Bukhári és Muszlim)

Umm Szalamára hivatkozva jegyezték fel, miszerint így szólt: Ó Allah Küldötte, jár-e nekem jutalom, amiért költök Szalama gyermekeire, és nem hagyom őket csak úgy (ellátás nélkül), mivel ők a gyermekeim? Azt felelte Allah Küldötte: „Igen, jár neked jutalom, annak fejében, amit költöttél rájuk.” (al-Bukhári és Muszlim)

Abdullah ibn Amr, a Próféta (béke legyen vele) egyik társa, amikor birkát vágtak neki megkérdezte szolgáját: „Ajándékoztál zsidó szomszédunknak? Hallottam, amint Allah Küldötte azt mondta: „Gábriel angyal annyira hangsúlyozta a szomszéd jogait, hogy azt gondoltam, talán még örökösödési joga is van.” (al-Bukhári és Muszlim)

Allah Küldötte (béke legyen vele) azt mondta: „Háromnak leszek ellenfele a Feltámadás Napján: Annak, aki egyezséget kötött rám hivatkozva, majd megszegte azt; annak, aki eladott egy szabad embert, és felélte az árát; és annak, aki bérmunkást fogadott, elvégeztette vele (a munkát), de nem adta meg neki a bérét.” (al-Bukhári)

Allah Küldötte (béke legyen vele) arra utasította társait, hogy fogyasszanak szuhúrt (Vagy szahúr. A hajnali imára szólító azán előtti könnyű étel.) azért, mert rengeteg jó rejlik abban. Azt mondta: „Végezzetek szuhúrt, mert a szuhúrban bizony áldás van!” (al-Bukhári és Muszlim)

Abu Hurejra közölte, hogy Allah Küldötte (béke legyen vele) egy alkalommal megpuszilta unokáját, Haszant, mire al-Akra ibn Hábisz azt mondta: „Tíz gyermekem van, de sose pusziltam meg egyiket sem. Allah Küldötte (béke legyen vele) azt mondta: „Aki nem könyörül, az nem lel könyörületre.” (al-Bukhári és Muszlim)

Abu Masz’úd al-Badríra hivatkozva jegyezték fel, miszerint Allah Küldötte (béke legyen vele) azt mondta: „Ha a férfi családjára költ egy bizonyos összeget, és szem előtt tartja Allah megelégedését (vagyis az a szándéka, hogy ezáltal Allahhoz közeledjen) akkor az adománynak számít.” (al-Bukhári és Muszlim)

5. oldal / 14