A teljes mosakodás (a fürdés, al-ghuszl) pillérei a következők:

– A szándék.
– Az egész test, az orr- és a szájüreg, valamint a fej megmosása.

A dzsunub embernek(12) tilos:

- imádkozni (Korán 5:6),
- a mecsetben maradni (Korán 4:43),
- a Koránt érinteni: „Csak egy tiszta ember foghatja meg a Koránt” – mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele) (ad-Dárimi, an-Naszái), és a
- Kábát megkerülni (Korán 4:43),
addig, amíg nem fürdik. (Ezért házasélet, magömlés után ajánlatos minél előbb elvégezni a ghuszl-t.) A menstruáló vagy a gyermekágyas nő a fent említetteken kívül nem böjtölhet, és nem élhet házaséletet.

A tajammum, azaz víz nélküli, tiszta homokkal való tisztálkodás, helyettesítheti a mosakodást (vudu) vagy akár a fürdést (ghuszl) is.

Ez az alábbi esetekben megengedett:

A tisztátalan dolgok, melyektől egy muszlimnak távol kell tartania magát a következők:

– az emberi hányadék, vizelet és széklet,
– a ondó(16), izgalmi-, illetve prosztata-váladék,
– a menstruációs vér és a gyermekágyi vér,
– azon állatok ürüléke, amelynek tilos a húsát megenni,
– a vágott állatból származó vér,
– a kutyanyál,
– a disznóhús,
– az olyan állatnak, ami az ürüléket eszi, sem a húsát, sem a tejét nem szabad fogyasztani, illetve hátasállatként sem szabad használni,
– a döglött állat (a nem vágott) tisztátalan, kivéve a halat, a sáskát, a döglött állatok csontját, szarvát, körmét, tollát és szőrét,
– az élő állatról leválasztott rész is tisztátalan, mint például az élő juhról levágott láb.

Az ember öltözködésére és ékességére az Iszlám különös figyelmet fordít, az illem, a szerénység és a tisztaság jegyében.
Magasztos Allah azt mondta: „Ti Ádám fiai! Leküldtünk nektek ruházatot, hogy eltakarjátok a szemérmeteket, és díszként. Ám az istenfélelem köntöse – az jobb [annál]. Ez Allah jelei közé tartozik. Talán hajlanak az intő szóra.” (Korán 7:26)
Ebben az ájában világosan látszik, hogy a ruha a díszítés mellett a szemérmet kell, hogy takarja, ám az istenfélelem, amely a belsőnket, és a külsőnket díszíti, jobb annál (a ruha díszítő funkciójánál). Továbbá a ruha minden fajtáját megengedetté tette Isten a szolgái számára
„Mondd: „Ki tiltotta meg Allah díszét, amit Ő hozott létre az Ő szolgáinak, és a jó [táplálékokat], amelyekkel [Allah] látott el [benneteket] Mondd: „Ezek az evilági életben azokat illetik meg, akik hittek, [és] kizárólag őket [a hívőket] illeti a Feltámadás Napján.” (Korán 7:31)

Az iszlám vallásban a körülmetélés az Istennek (arabul: Allah) való engedelmesség és odaadás egyik megnyilvánulása, illetve a próféták (Ábrahámtól kezdve Mohamed Prófétáig – béke legyen velük) követésének egyik jele.

Az Iszlámban a halál egy igen fontos állomás a véges, mulandó és a végtelen, örök élet között. Hiszen ezzel zárul le az evilági élet – akkor már nincs lehetőség jót cselekedni, megbánni a bűnöket – és ezzel kezdődik a valódi, az örök, a túlvilági élet.

„Az evilági élet csak mulatozás és játék. A túlvilági lakhely az [örök] élet! Bárcsak tudnák!” (Korán 29:64)

Láthatjuk, hogy a halál nem jelenti a teljes véget, sőt bizonyos értelemben kezdetet jelent. Erről Othman bin Affan azt mondta: „A halál a túlvilági élet első állomása.”

Ha valaki haldoklik, akkor a környezetének ajánlott a „Jászín” szúrát (36. szúra) olvasni. (Ahmed, Abu Dávúd, an-Naszái)
Ajánlott még a Kibla felé fordítva, jobb oldalára fektetni a haldokló személyt, illetve emlékeztetni kell őt, hogy mondja a tanúságtételt (Ashadu an lá iláha ill Allah va ashadu anna Mohammedan raszúl ullah), és az utolsó szava legyen: LÁ ILÁHA ILLA-LLAH.
„Akinek ez utolsó szava: „La iláha illallah” az belép a Paradicsomba” – mondta Mohamed Próféta (béke legyen vele). (Abu Dávúd)

Ha meghal, akkor ajánlatos becsukni a szemét,* betakarni őt, és fohászkodni érte. Ajánlatos még az izületeit hajlítgatni, hogy ne merevedjen meg, és valamit tenni a hasára, hogy ne puffadjon fel.

* Fohász, amelyet akkor mondunk, amikor a halott szemét lecsukjuk:

„Ó, Allah, bocsáss meg XY-nak (nevezze meg!), emeld magasabbra a rangját a Hozzád közelebb állók, az igaz úton vezéreltek között, és gondoskodjál a családjáról, akiket itt hagyott! Bocsáss meg nekünk és neki, Ó, Világok Ura, tedd neki tágassá a sírját, s adj neki világosságot ott!” (Muszlim)

Egy muszlim halála után minél előbb el kell végezni a halott mosdatását kivéve, ha a csatamezőn mártírként (sahíd) hal meg. (A sahídot úgy, ahogy van, véres ruhában temetjük el.) A halotti mosdatás ugyanolyan, mint a ghuszl: 

A már megmosdatott holttestet lepelbe csavarjuk: kötelező, hogy a halotti lepel az egész testet takarja.

A halotti ima A halotti imádkozásnál az imám a Kibla felé fordulva a halott fejénél áll, ha az férfi; ha pedig nő, akkor a nő teste közepével egy vonalban. Ha több halott van, akkor az imám előtt a férfiak, majd a gyerekek, legtávolabb pedig a nők fekszenek, úgy, hogy a férfi fejének vonalában a nők testének közepe található. Az imádkozók lehetőleg 3 sorban állnak az imám mögött (ha vannak annyian).

Az ima befejeztével a halott testét sietve elviszik a sírhoz. A koporsó mind a négy sarkát a vállukra veszik. A kísérők mehetnek előtte, mögötte, mellette jobbra vagy balra. Ha autóban szállítják a halottat, akkor jobb, ha a gyalogos kísérők előtte mennek, és akik autóval vannak, azok mögötte. Amíg kísérjük a halott testvérünket, csendben kell maradnunk. Nem szabad hangosan Allah nevét emlegetni, Koránt olvasni stb. Magunkban mondjuk a zikret (megemlékezés Allahról), magunkban fohászkodunk és emlékezünk a halálról. Szigorúan tilos zenével, hangos sírással, fénnyel vagy gyertyával kísérni a testvérünket.

A halott családját vigasztalni ajánlatos cselekedet (musztahab), a részvétnyilvánítás bárhol megtörténhet. Nem baj, ha a halott hozzátartozói egy helyre gyűlnek azért, hogy az emberek odamenjenek részvétet nyilvánítani, és utána mindenki menjen a saját dolga után. Két dolgot azonban el kell kerülni:

– Kimondottan a részvétnyilvánításért összegyűlni, ezért elkülöníteni egy helyet, ahol az emberek leülnek és ott időznek.
– Ételt készíteni és megvendégelni a részvétnyilvánítókat, (pl.: a halotti tor), mert a Szunna ennek az ellenkezője. (Ajánlatos ennivalót főzni, és elküldeni a halott családjának, mert ilyenkor el vannak foglalva.)

8. oldal / 9