A szolidaritási pénzadó, a zakát megfizetése szintén alapvető kötelesség az iszlámban. Minden muszlim, akinek anyagi körülményei egy adott minimum fölött vannak, készpénze18   2,5 százalékát évente egy támogatásra szoruló társa, egy új muszlim, egy utazó vagy egy eladósodott ember számára kell adnia.19

A Mekkába való haddzs vagy zarándoklat a következő az iszlám alapvető kötelességei között. Ez az út csak azoknak kötelező feltétlenül, akiknek megvan rá az anyagi fedezetük. Ilyen esetben a zarándoklatot legalább egyszer az életben el kell végezni.

Az iszlám védelmezése

Az iszlám védelmezése alapkötelesség, szükségességét és fontosságát többször hangsúlyozza a Korán és a Szunna.

Eddig a dínnel, a hittel foglalkoztunk. Most elérkeztünk Mohamed Próféta (béke legyen vele) Sariájának értelmezéséhez. Először azonban magyarázzuk meg, mi a különbség a dín és a Saria között.

Az iszlám alapjairól folytatott fejtegetéseink nem lennének teljesek, ha nem vetnénk egy pillantást az iszlám törvénykezésére, nem tanulmányoznánk annak alapelveit és nem kísérelnénk meg fogalmat alkotni egy olyan ember és társadalom képéről, amilyet az iszlám létrehozni akar. Ebben az utolsó fejezetben ezért a Saria alapelveiről lesz szó, hogy ezzel teljessé tegyük az iszlám alapjairól alkotott képünket és megismerhessük az iszlám életmód előnyeit és bölcsességét.

Az az életrend, amelynek megvalósítását az iszlám célul tűzi ki, számos jogot és kötelességet tartalmaz, és mindenkinek, aki magáénak vallja ezt a vallást, ezek szerint kell élnie. Általánosan nézve az iszlám törvénye minden emberre a jogok és kötelességek négy különböző fajtáját szabja:

allahLegelőször is meg kell vizsgálnunk azt az elvet, amelyre az embernek az Alkotójához való viszonya épül az iszlámban.

A következőkben az ember személyes jogait tárgyaljuk, vagyis azokat a jogokat, amelyekkel az ember saját magának tartozik.

A Saria egyrészt azt írja elő az embernek, hogy védje saját egyéni jogait és legyen igazságos magával szemben, másrészt azonban arra szólítja fel, hogy ezt olyan módon tegye, hogy közben ne sértse meg mások jogait. A Saria arra törekszik, hogy az egyén és a társadalom tagjainak jogai között egyensúlyt teremtsen, hogy ne alakuljon ki konfliktus e két terület között, hanem működjenek együtt Isten törvényeinek gyakorlati megvalósításában.

Elérkeztünk a jogok utolsó csoportjához. Isten azzal tüntette ki az embert, hogy a számtalan teremtménye fölötti hatalmat neki adományozta. Minden neki van alárendelve. Ő kapta azt a képességet, hogy megszelídítse és a saját szolgálatába állítsa a többi teremtményt.

Az előző oldalakon tömör áttekintést adtunk az iszlám törvényéről – a törvényről, amelyet Mohamed Próféta (béke legyen vele) hozott el az embereknek minden eljövendő időre.

Ha fellángoltak a vágyak, elpusztították az értékeket és áthágták a határokat, akkor csak a hit a megmentő a vágyak poklától, amely tönkreteszi az emberek életét és romlásba viszi azt. Ha sok lett az ellentétes elmélet és a helyes meglátás háttérbe szorult, mindenki a saját véleményére büszke és elsötétedtek az utak, akkor a hit a megmentő.

Utazásunk során egy kereszteződésben két út előtt találjuk magunkat: az egyik nehezen járható, hegyeken vezet át, míg a másik könnyebb, az alföld felé vezet.

A rossz társ azt mondja: „Itt egy meztelenül táncoló nőt találsz.” Lelkünk afelé hajlik, szenvedélyünk az irányba taszít, ezer sátán vezet arra.
Ha egy hitoktató le akar róla beszélni minket, nehéznek fogjuk találni a tanács követését és küzdenünk kell a lelkünk, a szeszélyeink és a szenvedélyeink ellen.

14. oldal / 16